Menu

Het werkt! – (update 01-04-2013)

1 april 2013 - Afvallen, Hardlopen - Wandelen

Na vorige update heb ik op mijn blog even niets gemeld over mijn vorderingen. Iedereen die mij op twitter en Facebook volgt ziet in ieder geval een wekelijkse update van mijn gewicht en ook mijn gelopen kilometers spam ik daar regelmatig. Na 12 weken toch weer even een tijd voor een update vind ik zelf.

Gewicht. Met afvallen gaat het eigenlijk boven verwachting goed. 12 twaalf weken ruim 15 kilo afgevallen. Ik ben er blij mee en best trots op. Iedere week trouw wegen tijdens de bijeenkomst van EGA. Na de bijeenkomst weeg ik mezelf thuis ook meteen. De weging thuis vind ik eigenlijk het belangrijkst. Die wegingen zijn het meest consequent. Bij EGA wordt ik met kleding aan gewogen en daar zit best wel verschil in qua kledinggewicht. Thuis weeg ik mezelf enkel in ondergoed. Het gewicht van mijn “thuisweging” gebruik ik voor mijn hardloop app’s en meld ik daarna via twitter en FB. Het grote voordeel van de methode EGA is dat het niet zo zeer een dieet is, maar meer een methode om beter, gezonder, gebalanceerder en vooral bewuster eetpatroon aan te leren. Gewoon normaal eten en geen shake’s, pillen of vage poeders. Als ik op mijn streefgewicht ben blijf ik ook gewoon dit eetpatroon volgen. Uiteraard gun ik mezelf af en toe nog wel eens iets waarvan ik weet dat het niet echt goed is, maar hé het moet wel een beetje leuk blijven. En zo blijft het ook leuk. Mijn streefgewicht van 89kg komt steeds dichterbij ;-)

Bewegen. Afvallen door alleen mijn eetpatroon aan te passen is natuurlijk goed mogelijk. Maar het gebruik van mijn NikeFuel band heeft me doen inzien dat ik eigenlijk een vrij bewegingsloos leven aan het leed. Dus tegelijk met het omgooien van mijn eetpatroon ook maar mijn hardloopschoenen uit de wilgen gehaald. Ik had mezelf ingeschreven bij www.lerenhardlopen.nl om mee te doen aan een hardloopclinic voor beginners. Deze zou in samenwerking met Run and Walk worden georganiseerd en begin januari 2013 starten. Een mooie stok achter de deur voor mij en meteen een goede stumulans om echt aan de gang te gaan. Helaas ging deze clinic niet door. Maar dankzij motiverende tweets van Alex en Tjeerd zelf aan de gang gegaan met een schema speciaal voor beginners. Dus met mijn goede schoenen en speciale, warme, hardloopkleding in winterse omstandgheden vol goede moed begonnen met lopen. Moeizaam, dat woord omschrijft het beste de eerste twee weken. Maar ondanks dat genoeg motivatie om door te blijven gaan. Ondersteund door resultaten die steeds iets beter werden ben ik door blijven lopen. Bij het lopen maak ik gebruik van de app’s van Runkeeper en NikeRunning. Leuk om je eigen resultaten terug te zien, doelen te stellen (en te halen). Maar ook leuk en mnotiverend hoe anderen het aanpakken. Het schema van 12 weken ben ik na 9 weken gestopt. Mijn vorderingen gingen harder dan het schema. Deze vorderingen deden me besluiten om mezelf in te schrijven voor de 10k tijdens de Ricoh Vestingloop op 26 mei te ‘s-Hertogenbosch. Inmiddels heb ik tijdens mijn eigen training mijn eerste 10k gelopen (64min) De tijd die ik dan loop vind ik van ondergeschikt belang. Ik wil die 10k uitlopen! Inmiddels, via Runkeeper, wel begonnen met een schema om in 61 trainingen die 10k in minder dan 60 minuten te kunnen lopen.

Als extra stumulans heb ik mezelf een cadeau belooft. Als ik op gewicht ben dan gaan de Brooks Addiction 9 definitief de wilgen in….. om plaats te maken voor een paar nieuwe hardloopschoenen.

 

01-04-2013

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>